tworzenie społeczności

5 kroków skutecznego tworzenia społeczności

Dzisiejszy artykuł omawia tworzenie społeczności i jest poniekąd kontynuacją tego wpisu 5 zasad animowania społeczności, w którym pisałam, żebyś popatrzył/a na komunikację dookoła bloga/biznesu jak na tworzenie własnej społeczności. Oto 5 kroków do skutecznego tworzenia społeczności:

Na czym polega skuteczne tworzenie społeczności?

Mam na myśli społeczność wokół bloga albo biznesu, która jest w dużym stopniu trwała.

  1. WARTOŚCI A TREŚCI:

    Czy wiesz, jakie wartości są teraz dla Ciebie najważniejsze w życiu? Jeśli tak, jesteś zarówno szczęściarą/szczęściarzem, bo masz czas na tę ważną refleksję :), jak i osobą starającą się żyć świadomie. Jeśli nie, nic straconego. Przeczytaj koniecznie o szukaniu wartości Jadwiga Korzeniewska napisała ciekawy artykuł (ciekawym pomysłem jest stworzenie „konstytucji wartości”). Przestaw je w prosty, ale interesujący sposób – mogą one odnosić się do zasobów: pieniądze, czas, albo idei, takich jak miłość, godność, szczęście, albo innych fenomenów, takich jak rodzina.

    W czasach, w których większość produktów i usług jest „na wyciągnięcie ręki”, wartości, są tym, czego ludzie poszują najbardziej. Nawet robiąc codzienne zakupy, może zoobserwować, jakie wartości są dla nas ważne. Kupując dany produkt, kierujemy się np. wiarą w jego działanie na rzecz albo przeciwko czemuś. Z jakichś powodów nie kupujemy produktu innej marki, w innej cenie. Nawet jeśli produkt jest bezmarkowy, oszczędzając pieniądze, kierujemy się np. dobrem naszych bliskich, gdyż niewydane na ten produkt pieniądze możemy np. wydać na przyjemność „we dwoje”.

    Piszemy bloga, tworzymy podcasty, vlogi, tworzymy ulotki, plakaty. Jeśli nie rozwiązują one jakiegoś znaczącego problemu, nie dostarczają wartościowych treści (tekstowych, video albo audio), bazujących lub odnoszący się do jakichś wartości, jest duża szansa, że odbiorca zapomni o nich następnego dnia, w następnych godzinach, za chwilę.

  2. ODBIORCY I PROMOCJA:

    Odbiorcy są kluczowi w społeczności, zastanów się dla kogo tworzysz treści, możesz też po prostu testować i przedstawiać swoje treści w różnych już istniejących grupach/społecznościach. Ze szkolenia Marcina Osmana, przedsiębiorcy, trenera i blogera, wyniosłam, że nie trzeba mieć zbudowanej silnej społeczności wokół swoich produktów, żeby zacząć je sprzedawać. Trochę inaczej jest z usługami. Tutaj Marcin zaleca, żeby posiadać ograniczoną liczbę odbiorców, z którymi relacje są przynajmniej pogłębione. Jednak jak pokazuje przykład firmy Time for Wax Izabeli Makosz, można stworzyć dużą firmę w Polsce, świadczącą dość wąski zakres usług jak depilacja woskiem, bardzo dbając o klientki/klientów.

    Promocja organiczna i „wspierana”, organiczna odnosi się do SEO, „wspierana” to nie tylko płatne reklamy, ale też np. obecności na innych blogach, stronach, w innych miejscach, inicjowanie ciekawych współprac :) Jeśli chodzi o SEO – polecam Wam artykuł – Karoliny Krysztofiak – 20 darmowych sposobów na zwiększenie ruch na stronie lub blogu

  3. WIĘZI:

    Tym co definiuje społeczność są relacje, a nawet więzi. Tworząc więzi, nie tylko będą one Cię motywować do dalszej pracy, ale masz też sporą szansę na feadback na temat Twoich produktów/usług. Można to robić, budując listę odbiorców regularnych listów e-mail lub listę telefoniczną/e-mailową klientów. W ten sposób można uniezależnić się też od wyszukiwarek i innych portali w dotarciu do zainteresowanych Twoją osobą, firmą, produktami, czy też usługami. Można też również dzielić się swoją wiedzą, umiejętnościami na spotkaniach sieciujących, branżowych, eksperckich i in. Można w ten sposób odnieść nawet dużo większy sukces, gdyż ciągle jeszcze bardziej wierzymy osobie poznanej osobiście niż przez Internet, tak jak słowu drukowanemu aniżeli online.

  4. PRODUKTY lub USŁUGI:

    Pod słowem „produkt” rozumiem także artykuł, nagranie, czy też spotkanie (np. zarejestrowane w formie audio lub video). Stwórz produkty, które wniosą wartość dla Twoich odbiorców, bazując na swoich wartościach, np. kurs online. Takie produkty/usługi możesz rozdawać, sprzedawać na własnej stronie lub stronach innych sklepów, kooperatyw (społeczność kreatorek jutra otwiera właśnie taką stronę dla tzw. „producentek”). Dla przykładu podam tutaj Platformę Wiedzy Pani Swojego Czasu. Uważam to miejsce za wzorcowe dla początkujących przedsiębiorców/przedsiębiorczyń i życzyłabym sobie i Wam, aby powstawało ich więcej – dedykowanych konkretnym problemom, wartościom.

  5. PRZEJRZYSTOŚĆ:

    Jeśli coś planujesz, zmieniasz, rozwijasz, powiadom swoją społeczność. Nagła zmiana np. warunków sprzedaży drastycznie obniża zaufanie do sprzedającego. Pozwól się poznać, bezosobowe e-maile, osoby posiadające inny wizerunek w Internecie a inną osobowość w realu, nie wzbudzą zaufania. strategię wprowadzania tych celów w życie 😉 Do tego artykułu zainspirowała mnie Melyssa Griffin  i jej video pt. Five steps for creating a successful and profitable blog.

    Jak u Was wygląda tworzenie społeczności? Co Wy dodalibyście od siebie? A może uważacie któryś  z punktów za kontrowersyjny lub niepotrzebny?

    Fot. Rosmarie Voegtli. CC BY 2.0.

Receive Updates

No spam guarantee.

  • Bardzo lubię ten artykuł Karoliny z Żyj Kochaj Twórz.
    Ciekawe polecenia. Właśnie przeglądam :-)

  • Ciekawy artykuł o SEO :) dzięki za link.

  • Porady warte wdrożenia 😉

  • Agnieszko, kolejny raz dziękuję pięknie za odesłanie czytelników do mojego artykułu <3 :)

  • Agnieszka nic dodać, nic ująć. Budowanie społeczności to nie jest łatwy proces i bardzo czasochłonny przynajmniej w moim przypadku. Oczywiście pod warunkiem, że Ci zależy i chcesz się czymś wyróżnić i faktycznie nawiązywać jakieś relacje internetowe. Uważam też ze offline świetnie wspiera online – stąd mój pomysł na Lawendowe kawy od samego początku istnienia grupy. Pozdrawiam