webinar

Webinar / szkolenie online – 2 narzędzia

Przetestowałam kilka opcji przygotowania webinara. Organizowałam webinary w 2 narzędziach i o nich będę też pisać. Pierwsze bardziej popularne narzędzie to darmowy Google Hangout, drugie to bezpłatny tylko przez pierwszy miesiąc Click Meeting/Click Webinar. Nie będę się tutaj skupiać tak bardzo na meritum webinarów, bo to zależy przede wszystkim od celu takiego webinara. Zależy mi na tym, żeby przybliżyć Wam najczęściej spotykany „model” webinara i „rozgryźć” go trochę od strony technicznej.

Organizacja webinara

Ponieważ Santi z Love by Santi nagrała blisko godzinne nagranie pt. Jak ustawić Google Hangout na żywo tak, aby poprowadzić webinar?, dlatego nie będę tego powtarzać tutaj jeszcze raz. Natomiast organizacja webinara w Click Meeting / Click Webinar jest dokładnie omówiona w formie video tutaj.

Rejestracja na webinar, płatność

Polecam wykorzystywać do tego zewnętrzne (inne niż oba omawiane tutaj narzędzia) programy do zbierania e-maili. Szczególnie Click Meeting / Click Webinar ma dość zaawansowany system zbierania e-maili i zbierania statystyk udziału, ale jeśli np. wysyłamy newsletter i korzystamy już z programu do gromadzenia kontaktów do naszych odbiorców, nie ma potrzeby przechodzenia teraz na te funkcje w Click Meeting / Click Webinar.

W Click Meeting / Click Webinar można organizować szkolenia płatne, gdy wykorzystamy funkcję ograniczenia dostępu do „wirtualnego pokoju” poprzez ochronę Hasłem lub Tokenem. Płatność można wprowadzić poprzez PayU.

Prywatność lub publiczność webinara

W przypadku Google Hangout webinar może być dostępny publicznie  w Internecie lub też zamknięty dla przypadkowych oglądających. Aby „zamknąć” webinar trzeba wysłać zaproszenie do udziału w nim e-mailem. W przypadku Click Meeting / Click Webinar z reguły, żeby wejść na webinar, trzeba znać link do niego.

Meritum

Webinar trwa średnio minimum 45 minut. Cele webinara są często merytoryczne i marketingowe, a czasem także sprzedażowe. O ile meritum i marketing mogą się przeplatać, o tyle sprzedaż najczęściej odbywa się tylko i głównie pod koniec webinara. Meritum webinara zanotuj w prezentacji np. Power Point lub Prezi. Poszukaj ładnych zdjęć, które uatrakcyjnią Twój przekaz, rozluźnią słuchających 😉

Prowadzenie odbywa się najczęściej na zasadzie prezentacji, ale może to być też dialog z osobami czatującymi, a w Click Meeting / Click Webinar można nawet prowadzić ćwiczenia przez współdzielenie pulpitu, wspólne rysowanie po tablicy, ankiety, rozmowy audio/video z każdym z uczestników. Najczęściej webinary to jest one man shop, ale zdarzają się webinary, które są w formie wywiadu np. z ekspertem. Idealnie byłoby, gdyby poza prowadzącym obecny był też moderator dyskusji na czacie.

Czas i atmosfera

Webinary najczęściej odbywają się po południu, bardzo rzadko rano. Szczególnie wieczorem atmosfera nawet bardzo merytoryczna nie powinna być sztywna. Osoby obecne przychodzą najczęściej z dobrym, pozytywnym nastawieniem i chęcią poznania czegoś nowego, tym bardziej przystępna formuła jest tutaj bardzo ważna.

Przygotowanie, przypomnienia i podsumowanie

Najważniejsze jest przygotowanie meritum webinara i jego wypromowanie. Rozpoczęcie promowania można próbować rozpoczynać na tydzień przed webinarem, ale można też rozłożyć to trochę w czasie i zacząć już na ok. 3 tygodnie przed. Tak czy siak z moich obserwacji wynika, że coraz trudniej jest przyciągnąć oglądających webinar „na żywo”, szczególnie jeśli prowadzący zapowiada, że wyśle nagranie osobom zainteresowanym. Tym bardziej ważne jest wysłanie przynajmniej 2 przypomnień o odbywaniu się webinara, najlepiej z zewnętrznego systemu do obsługi e-maili, na dzień przed webinarem i na kilka godzin, a nawet na godzinę przed nim.

Po webinarze Click Meeting / Click Webinar pozwala wysłać „automatyczne” podziękowanie za udział. Natomiast w dobrym zwyczaju jest wysłanie osobistego podziękowania, ew. z linkiem do nagrania.

Technikalia

Najlepiej mieć kamerkę zewnętrzną, lampkę oświetlającą naszą twarz, nawet jeśli mamy dobre oświetlenie górne w pomieszczeniu i słuchawki z mikrofonem.

Idealnie byłoby mieć drugi laptop z tym samym oprzyrządowaniem jako „back up” dostępny na czas webinara.

Aby nie zapomnieć o włączeniu nagrywania webinara, najlepiej przygotować sobie jakąś kartkę z napisem „włącz nagrywanie”.

Zdaję sobie sprawę, że nie wyczerpałam tematu, dlatego zapraszam, piszcie, gdybyście mieli jakiekolwiek pytania.

 

4 thoughts on “Webinar / szkolenie online – 2 narzędzia

  1. Agnieszko, a mogłabyś poradzić, jaki mikrofon kupić do webinaru? Szukam recenzji, porównania jakiegoś i nic nie znalazłam w google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *