Skąd czerpię wiedzę i inspiracje?

W najbliższych dniach będzie trochę więcej czasu na refleksję i podsumowywanie roku. Ja też podsumowałam, jak i gdzie się uczyłam i inspirowałam w minionym roku. Kolejność „miejsc” jest tutaj przypadkowa. Stwórz ze mną listę inspirujących „miejsc” i sposobów uczenia się w 2015 roku. Dodaj na dole wpisu dowolny link, tekst czy zdjęcie, a na początku stycznia dostaniesz inspirujące podsumowanie 😉

1) Webinary, nagrania video

Mogą one być ze względu na ograniczony czas trwania tylko „zajawkami” wiedzy w danym obszarze. Jednak bez wątpienia można tam odnaleźć wartościowe treści. Oczywiście webinar to także jedna z form zdobywania zaufania (przyszłych) klientów i daje możliwość sprzedaży własnych produktów.

Obserwacja

Z moim obserwacji wynika, że uczestnicy webinarów krytykują takie, których proporcje są zachwiane na korzyść sprzedaży oraz takie, które nie spełniają wysokich oczekiwań zaawansowanych odbiorców. Zarzuty, jakie wówczas przeczytałam, były formułowane mniej więcej w taki sposób, autorzy to „samozwańczy eksperci”, „samoucy” i „ich wiedza, doświadczenie, umiejętności nie są wiarygodne”.

Przykłady

Cenne są webinary, które prowadzą np. Cohabitat o ziołach, firma Warsztaty medialne Kobieta przed kamerą o występowaniu przed kamerą, firma Ridero o selfpublishingu i Ariadna Wiczling. Polecam ten z Eweliną Muc o obsłudze google analitics w celach marketingowych. Nieskromnie polecę też własne webinary, które wznowię w styczniu 2016, a do tego czasu możecie obejrzeć 2 dotychczasowe nagrania z października i listopada, które otrzymacie po zapisaniu się do newslettera.

Regularne kursy/wykłady video są dostępne na dedykowanych platformach edukacyjnych, takich jak: Khanacademy, Coursera, TED, Wszechnica. Na jednej z nich znalazłam napis: „Wszystkiego można się nauczyć!”. A oto moje ostatnie inspiracje z TEDa: Shawn Achor: Szczęśliwy sekret efektywniejszej pracy, Dan Pink: Puzzle motywacji.

Na potęgę nagrania video produkują youtube’rzy, ale zdarza się, że autor prowadzi swoją platformę, jak np. Marie Forleo, której „telewizja” dotyczy życia i biznesu Marie TV. W tym miejscu warto też wspomnieć o grupie na facebooku, która jest dedykowana branżowym webinarom: Webinaria branżowe marketing | internet | technologie.

2) Podcasty, audiobooki

Nie mam obszernej wiedzy o polskim podcastingu, ale za wartościowe uważam Dekompresor i Nie tylko dla Orłów. A w Audiotece szukam prezentów 😉 A jeśli chcesz zgłębić świat podcasterów, musisz zaprzyjaźnić się z iTunes, bo podobno jest takie branżowe powiedzenie, jeśli pocastera nie ma w iTunes, to nie istnieje 🙂

3) Wyzwania

Umożliwiają one naukę od prowadzącego wyzwanie i innych uczestników. Dodatkowym walorem tej formy samorozwoju jest wzajemne motywowanie się uczestników wyzwania do działania. Blogerka Sylwia Kwaśniewska podjęła w grupie na facebooku dyskusje o wyzwaniach i uczestnicy tej wymiany podali tam m.in. takie przykłady wyzwań: czytelnicze, fotograficzne, rękodzielnicze (np. scrapbookingowe), kulinarne, tematyczne (np. Klubu Polki na Obczyźnie), zadaniowe (np. pisania bajek dla dzieci), blogowe (zwiększanie liczby subskrybentów, dot. promocji blogów).

Pytania

Pojawia się pytanie, na ile udział w wyzwaniu online może być zorientowany na poszerzanie wiedzy, doświadczenie, umiejętności. Zależy to oczywiście od autora i treści/zadań wyzwania, ale i od jego charakteru. Uczestniczyłam w wyzwaniach, które miały mniej lub bardziej zabawowy charakter. Dla osób, które się jeszcze nie zetknęły z wyzwaniami, napisze, ze udział w wyzwaniach może być bezpłatny, ale tez odpłatny. Ciekawa jestem, co sadzicie o odpłatności wyzwań.

4) Grupy, mastermind’y, społeczności

Wyzwania często adresowane do członków różnych grup na facebooku. Grupy te wiedzę o tych wyzwaniach też chętnie upowszechniają. Dla osób szukających wartościowych grup polecam następujące grupy dotyczace: 1) roznych sfer/aspektow zycia, 2) blogowania, 3) biznesu online/offline, 4) narzedzi, komunikacji, wymiany doswiadczen, 5) tematyczne. Pobierz liste 65 grup wraz z bezposrednimi odnosnikami do nich TUTAJ. A może jest jeszcze jakaś grupa, której nie uwzględniłam w tej liście, a którą uznajecie za wartościową?

Specyficznym rodzajem grup sa tzw. mastermind’y. Pat Flynn pisze tutaj więcej o zasadach funkcjonowania i idei mastermind’u. Ja jeszcze szukam swojego mastermind’u.

Innym rodzajem grupy, istniejącej najczęściej głównie „w realu”, są społeczności eksperckie, tematyczne itp. Wymienię tylko takie, które są mi bliskie: Archiwa Społeczne, Stowarzyszenie Wymiany Kulturowej i Językowej MitOst, Koalicja na rzecz Edukacji Antydyskryminacyjnej, Sieciówka.

5) Literatura, e-publikacje, blogi

W Polsce ukazują się liczne książki, które traktują o motywacji, rozwoju osobistym, życiu, np. książki Reginy Brett. Dostępna jest literatura fachowa-tematyczna w każdym wybranym obszarze. Chciałabym tutaj zwrócić uwagę szczególnie na literaturę związaną z autoprezentacją i strategiami. Mamy w tym roku 2 cenne nowości w tym obszarze: Anna Piwowarska „Autentyczność przyciąga”, Joanna Malinowska-Parzydło „Jesteś marką”. Jakie książki Wy uznacie za obowiązkową lekturę w 2015 roku?

Aby być na bieżąco z nowościami polecam subskrypcję newsletterów lub śledzenie recenzji książek z wydawnictw m.in. takich jak Czarna Owca, Insignis, Czarne, Karta.

E-publikacje dostarczają również księgarnie oraz platformy takie jak www.issuu.com.

Inspiracje i wiedzę można czerpać również z blogów. Listę blogów, do których zaglądam regularnie, opublikuję następnym razem.

6) Studia

Studia postrzegam również za ważne „miejsce” czerpania wiedzy i inspiracji. I to zarówno podyplomowe, doktoranckie, wyższe, a szczególnie organizowane przez szkoły wyższe. Podam tu tylko wybrane przykłady, które wspierają startupy i posługiwanie się nowymi mediami, np. Wyższą Szkołę Ekonomii i Informatyki w KrakowieWyższą Szkołę Europejską im. ks. Józefa TischneraPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi.

Niektóre akademickie inkubatory przedsiębiorczości czy też parki naukowo-technologiczne organizują kursy doszkalające, takie jak strefa startupu w Gdynii. Ciekawym przykładem firmy jest Startup Academy. A jakie studia, kursy, akademie polecacie?

Fot. Jay Cross CC BY 2.0

A Wy jak i gdzie się uczycie?

22 thoughts on “Skąd czerpię wiedzę i inspiracje?

  1. Bardzo przydatny post! Co do webinarów i podcastów jestem nastawiona sceptycznie, bo osobiście wolę obejrzeć jakiś wykład na YT, a to co potrzebuję się dowiedzieć, wolę przeczytać sama, bo jestem wzrokowcem.

    1. Wiesz co, niektóre webinary potem trafiają na YT, więc w zasadzie mogą się nie różnić od wykładów na YT, z tym że nie można ich „przewijać” 🙂 a mają ten minus, że nie można prowadzącego o nic „na żywo” zapytać. Ciekawe jest, że prowadzący większości webinarów na zakończenie przedstawiają produkt, ale oglądający zawsze mają opcję wyłączenia albo obserwacji, żeby nauczyć się, jak nie sprzedawać 😉 Moim „ulubieńcem” tego roku jest Krzysztof Król z Akademii Biznesu i 90 dni do zmiany nawyku. On sprzedaje tak sugestywnie i tak „jedzie” po emocjach, że prawie się skusiłam na kurs za parę tysięcy…

  2. Bardzo ciekawe zestawienie i mnóstwo włożonej pracy! Podane jak na tacy, brać i korzystać! Dobra robota! Staram się śledzić co się dzieje w sieci, jednak najważniejsze jest, by zdobytą wiedzę wdrażać. Łatwo wpaść w pułapkę kolekcjonowania wiedzy, a to niestety nie daje efektów. Mądra inspiracja i działanie dają najlepsze rezultaty! Dziękuję!

    1. Magdo, zgadzam się z Tobą w 100%, dlatego dałam ten intrygujący obrazek do tego postu. W poprzednim poście o tworzeniu społeczności pisałam troszeczkę o celach i działaniach, ale to nie jest temat na 1 post, a przynajmniej na e-book albo książkę, jakich jeszcze nie znalazłam, a śledzę blogosferę, publikacje, czasopisma na temat rozwoju, w tym też nowe takie jak Liderkę, Kreatorkę. Wiesz, ja sobie zadaję pytanie, jakie efekty chcę mieć swoim działaniem i powiem Ci, że nie jest to aż takie łatwe pytanie..

    1. Droga Barbi (jeśli mogę sobie pozwolić, tak się do Ciebie zwrócić:), jeśli interesujesz się webinarami, to koniecznie obejrzyj Babinaria w kanale Pani Swojego Czasu na YT. Webinary Ariadny są do obejrzenia za darmo tylko w tym samym tygodniu, w którym się odbywają. I jeszcze obecna tutaj Magda Bechcińska organizuje webinary, adresowane do prowadzących firmy. Bardzo Ci polecam webinary Magdy, ale je możesz obejrzeć tylko na żywo. Staram się informować na bieżąco o wiadomych mi webinarach na fanpage’u Humanista w sieci, np. jutro o 21.00 będzie webinar z Santi i jej gościem o tym, czy filozofowie są potrzebni w dobie Internetu i w tym samym czasie webinar Pani Swojego Czasu. Także jak widzisz jest „konkurencja” 😉

  3. Dzięki za interesujące zestawienie źródeł inspiracji. Okazuje się, że czytałyśmy to samo. A książka „Jesteś marką” daje do myślenia.

    1. Cieszę się, że Ci się podoba to zestawienie! Książka „Jesteś marką” jest jednocześnie dość praktyczna i to zestawienie sugerowanych działań na końcu pokazuje perspektywę działań, której nie znałam wcześniej. To swoista strategia i to do tego z rozmachem 🙂 Pozostaje tylko „z tupetem” wdrożyć ją w życie!

  4. Świetnie, bardzo dziękuję za podzielenie się z nami Twoimi sugestiami. Ja swoje inspiracje czerpię przede wszystkim od kobiet, m.in. takich jak Ty. Na co dzień pracuję ze swoimi klientami, które znowu potrzebują jej ode mnie – i tak oto sposobem mamy kółeczko zatoczone. Pozdrawiam Cię serdecznie i może do zobaczenia na jednym z wydarzeń PPNT 😉

      1. Bardzo dziękuję! Prowadzę warsztaty w Ciuciubabce (pl. Piłsudskiego 30, Gdynia) raz w miesiącu, więc może akurat kiedyś uda Ci się na nie dotrzeć. Serdecznie zapraszam! Niestety jeszcze nie miałam okazji, aby zorganizować własny webinar (na razie mam kanał na YouTube), ale kto wie, może w następnym roku to się zmieni? Wielkie dzięki za podsunięcie mi ciekawego pomysłu 😉

  5. Moimi głównymi źródłami czerpania wiedzy są webinary i blogi i grupy facebookowe. Głównie wybieram te o tematyce biznesowo-marketingowej. Chętnie korzystam również z nagrań wideo. Poza tym regularnie czytam książki o interesującej mnie tematyce. Staram się cały czas zgłębiać swoją wiedzę i uczyć się nowych rzeczy. Dzięki za Twoje propozycje, z pewnością przyjrzę się im bliżej 🙂

    1. Ja również te treści śledzę z ciekawości. Ty, jak wiem, masz ogromną wiedzę w tej materii. I to chyba u Ciebie odkryłam Krzysztofa Króla… hm, mam mieszane odczucia, co do jego stylu sprzedaży. Gratuluję Tobie systematyczności tworzenia wpisów, czytam Twojego bloga już dość długo. 😉 Wartościowe treści o monetyzacji blogów tworzą też np. Roberta Kintzi i Mateusz Kiszło, ale pewnie już ich znasz i czytasz/słuchasz 😉 Cieszę się, że do mnie zajrzałaś 🙂

      1. Tak, to pewnie u mnie, na blogu był wywiad z nim 🙂 Ja cenię go ogromnie za determinację, śmiałość do spełniania nawet bardzo odważnych marzeń i za to, że jest naprawdę sympatycznym człowiekiem – miałam okazję wymienić z nim kilkanaście maili.

        Dziękuję Ci serdecznie za miłe słowa na temat bloga, jeśli się nie mylę to kojarzę Cię z komentarzy do nieco starszych wpisów. Tym bardziej jest mi miło, że jesteś moją czytelniczką tak długo 🙂

        A widzisz, o Mateuszu Kiszło nigdy nie słyszałam, muszę nadrobić zaległości 🙂 Dziękuję za polecenie i na pewno jeszcze tu zajrzę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *